ΟΦΑΕ: Λείπουν 10.000 οδηγοί, ακινητοποιημένο το 20%-30% των φορτηγών

ΟΦΑΕ: Λείπουν 10.000 οδηγοί, ακινητοποιημένο το 20%-30% των φορτηγών


Στις 10.000 θέσεις εργασίας και πλέον υπολογίζονται οι ελλείψεις οδηγών στα φορτηγά δημόσιας χρήσης, με αποτέλεσμα το 20%-30% των οχημάτων αυτής της κατηγορίας, που εκτελούν είτε δρομολόγια εσωτερικού, είτε διεθνείς μεταφορές, να είναι ακινητοποιημένο.

Οι επιχειρήσεις του κλάδου, μικρότερες αλλά και οι μεγάλες, αντιμετωπίζουν τεράστιο πρόβλημα το οποίο συνεχώς και οξύνεται, επειδή το επάγγελμα του οδηγού δεν είναι πλέον ελκυστικό και γιατί, η κρίση των προηγούμενων χρόνων αλλά και η μεγάλη κι’ ασύμμετρη αύξηση της τιμής του πετρελαίου σε σχέση με το κόμιστρο, έκανε πολλούς αυτοαπασχολούμενους οδηγούς, να φύγουν στο εξωτερικό ή να αλλάξουν επάγγελμα.

«Έχουμε τεράστια έλλειψη οδηγών στις εμπορευματικές μεταφορές. Πάρα πολλοί υπάλληλοι εταιρειών, οδηγοί, αλλά και ιδιοκτήτες φορτηγών, αυτοκινητιστές, έχουν φύγει στην Ευρώπη μα και σε Αυστραλία, ΗΠΑ και Καναδά, γιατί παντού διεθνώς υπάρχει εκρηκτική ζήτηση για οδηγούς που είναι διατεθειμένοι να εκτελούν μακρινά ιδίως δρομολόγια. Κάποιοι έφυγαν στο εξωτερικό αναζητώντας υψηλότερες αμοιβές και κάποιοι που μετανάστευσαν άλλαξαν και επάγγελμα», δήλωσε στο GRTimes.gr o κ. Απόστολος Κενανίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας Οδικών Εμπορευματικών και Επιβατικών Μεταφορών  (ΟΦΑΕ).

Παρότι οι αμοιβές των υπαλλήλων οδηγών δεν πέφτουν κάτω από τα 1.800 ευρώ στο χέρι και, κάτω από τις 2.000 ευρώ στους οδηγούς διεθνών μεταφορών, το επάγγελμα αιμορραγεί. Έτσι οι ελλείψεις σε χέρια αυξάνονται αν και οι οδηγοί είναι υπάλληλοι έμμισθοι και ασφαλίζονται στα βαρέα επαγγέλματα.

Μια δουλειά με δυσκολίες

Οι ελλείψεις σε θέσεις εργασίας αυξάνονται συνεχώς. Οι οδηγοί δεν θέλουν να φεύγουν σε μακρινά ταξίδια των π.χ. 5-8 ημερών, ενώ αναμφίβολα η δουλειά έχει τις δυσκολίες της. Δεν είναι απλή υπόθεση να «αλλάζεις χώρες», αυτό συνεπάγεται συχνά προβλήματα επικοινωνίας λόγω γλώσσας αλλά και συνθηκών, προβλήματα στην επικοινωνία με τις εταιρείες από τις οποίες παραλαμβάνουν ή εκφορτώνουν εμπορεύματα, αλλά και με τις αρχές που εφευρίσκουν ανύπαρκτα «μελανά» σημεία, για να βγάζουν το κάτι παραπάνω, κρατικοί υπάλληλοι, όπως είπε ο κ. Κενανίδης.

Στην Ελλάδα υπάρχουν σήμερα περί τις 20.000 αυταπασχολούμενοι οδηγοί φορτηγών δημόσιας χρήσης και εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών, με το 75% να αντιστοιχεί σε αυταπασχολούμενους οδηγούς. Από το υπόλοιπο 25% που είναι εταιρείες, μόνο το 5% είναι μεγάλες επιχειρήσεις με στόλο των 10- 20 φορτηγών ενώ οι υπόλοιπες είναι μικρές επιχειρήσεις των 2 έως 5 το πολύ φορτηγών.

Το μέγεθος του προβλήματος είναι τόσο μεγάλο που ο ίδιος ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ, αναζητεί επί ενάμισι μήνα οδηγό για την εταιρεία του και δεν μπορεί να βρει.

Ευρωπαϊκό το πρόβλημα

«Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε δεν είναι ελληνικό, είναι ευρωπαϊκό και όπως έχει εκτιμηθεί στην Ευρώπη οι ελλείψεις φτάνουν ως και τις 100.000 θέσεις εργασίας. Η Κοινότητα, με τα μέτρα που έχει επιβάλλει, έχει πράγματι φροντίσει και πολύ σωστά, για την ασφάλεια των οδηγών, π.χ. σε ό,τι αφορά τους χρόνους εργασίας και υποχρεωτικής ανάπαυσης, αλλά πρέπει και να ληφθούν μέτρα που θα εξασφαλίζουν μεγαλύτερη άνεση ειδικά στους οδηγούς διεθνών μεταφορών», υπογράμμισε ο κ. Κενανίδης και εξήγησε:

«Είχαμε προτείνει στην Κομισιόν να δημιουργηθούν, σε όλες τις χώρες, σε μεγάλες πόλεις, Κέντρα Εργασίας Οδηγών στα οποία ο οδηγός θα αφήνει το φορτηγό, θα ξεκουράζεται και θα παραλαμβάνει άλλο με το οποίο θα επιστρέφει στη βάση του.

Κέντρα για τους οδηγούς

«Έτσι, ένας οδηγός από τη Θεσσαλονίκη που ξεκινάει από εδώ για να πάει π.χ. στη Γερμανία, όταν φθάνει μετά από 8 ώρες στο Βελιγράδι, θα σταματάει στο Κέντρο Διαμονής και Εργασίας Οδηγών, όπου θα αφήνει το φορτηγό για να το παραλάβει άλλος, για παράδειγμα Ούγγρος ή Αυστριακός, για να συνεχίσει από εκεί πάνω στο ίδιο δρομολόγιο. Ο Θεσσαλονικιός, θα παραλαμβάνει φορτηγό που έχει προορισμό Ελλάδα και θα επιστρέφει έτσι στη χώρα μας. Με τον τρόπο αυτό και οι οδηγοί θα είναι πιο κοντά στις οικογένειές τους αλλά και τα φορτηγά δε θα μένουν σταματημένα για οκτάωρο, μέχρι δηλαδή να ξεκουραστεί ο οδηγός για να ξαναβγεί στο δρόμο».

Πρέπει να βρεθούνε τρόποι για να ξαναγίνει ελκυστικό το επάγγελμα, γιατί πλέον έχει εξαντληθεί και η αγορά της Ανατολικής Ευρώπης από την οποία τροφοδοτούνταν για αρκετά χρόνια π.χ. η Γερμανία και η Αγγλία.

«Η ελληνική πρόταση, μπορεί να υλοποιηθεί, ο συγχρονισμός των διαφορετικών φορτηγών δεν θα είναι δύσκολος γιατί όταν ένα αυτοκίνητο ξεκινάει για ταξίδι εξωτερικού, εντός της ΕΕ, ενημερώνουμε για την αναχώρηση του φορτηγού όπως και για την ώρα που εκτιμάται ότι θα αφιχθεί στην όποια Ευρωπαϊκή χώρα. Έτσι άλλωστε ελέγχονται οι οδηγοί για την μη εκτέλεση τοπικών δρομολογίων. Όταν λοιπόν υποστηρίζεται έτσι η μεταφορά, πρέπει και μπορούν να γίνουν αυτά τα Κέντρα», κατέληξε ο κ. Κενανίδης.

Σε ό,τι αφορά τις ελληνικές μεταφορικές εταιρείες, επισημάνθηκε ό,τι έχουν, πέρα από τις ελλείψεις σε άτομα, να αντιμετωπίσουν και τον ανταγωνισμό από τις ομοειδείς επιχειρήσεις άλλων ευρωπαϊκών κρατών, όπου οι οδηγοί εργάζονται με ημερομίσθιο και όχι με μισθό, ενώ δεν εντάσσονται και στα βαρέα και ανθυγιεινά με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το ύψος των ασφαλιστικών εισφορών.


Πηγή:www.larissanet.gr

ΠΕΡΙΛΗΨΗ: Στις 10.000 θέσεις εργασίας και πλέον υπολογίζονται οι ελλείψεις οδηγών στα φορτηγά δημόσιας χρήσης, με αποτέλεσμα το 20%-30% των οχημάτων αυτής της κατηγορίας, που εκτελούν είτε δρομολόγια εσωτερικού, είτε διεθνείς […]